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VR Technical Artist [EN] Artiste technique VR [FR]

Location: Montreal - VR

Description

With offices in LA, NY and London, Framestore VR is expanding to open a new Montreal VR Studio to create unique and high quality VR and AR content. Our focus is to marry beautiful Hollywood caliber visual content with AAA interactive experiences.

If you have a passion for building cutting edge immersive experiences in VR, AR and Digital production, come work with us. We love to develop new technologies, explore new narrative techniques and test new modes of interaction. Our goal is to push the potential of the medium across present and future headsets.

The Technical Artist ensures that art assets can be brought into engine without sacrificing the artistic vision of the project. Working closely with the CG Lead and the Lead Developer, they will be proactive in investigating and implementing new techniques in engine that will contribute to the success of the project by maximizing its visual fidelity while staying within the technical constraints. We are looking for someone who is an excellent collaborator, with a broad base of art and technical knowledge and is excited about creating compelling VR experiences.

Responsibilities:

The Technical Artist is responsible for maintaining the art production workflow into engine without taking away either the artistic vision or going beyond the technical limits of the platform, including but not limited to:

  • Create materials and shaders for assets in engine
  • Develop lighting setups and troubleshoot issues
  • Design VFX and particle systems to be used in engine
  • Optimize content for memory and performance gains, while maintaining visual fidelity
  • Define and maintain asset workflows, structure and production standards
  • Collaborate with programmers to develop and test new visual features

Required Skills and Experience

  • A deep understanding of Unreal Engine 4 and Unity engine features affecting the scene and scene assets
  • Advanced knowledge of lighting techniques: their properties, benefits, and performance characteristics
  • Ability to author functional and performant materials
  • Extensive experience with asset organisation and scene optimisation
  • Knowledge of post processing options: their uses, benefits, and performance characteristics
  • Capacity to think out-of-the-box to overcome technical challenges

Desirable Skills and Experience:

  • Advanced experience of Unreal Blueprint and Unity Scripting systems
  • Advanced experience with Maya
  • Extensive animation and rigging experience with an understanding of their technical constraints
  • Comfortable in a range of content creation software including Photoshop, Zbrush/Mudbox, Houdini, Substance Painter/Designer
  • Experience creating content for VR/AR
  • Shader programming experience.
  • Advanced Scripting skills with MEL, Python, C#, Javascript and C++

Avec des bureaux à Los Angeles, New York et Londres, Framestore VR étend ses opérations en ouvrant un bureau à Montréal afin de créer du contenu VR et AR unique et de très haute qualité. Notre focus est de marier de magnifiques images de calibre Hollywoodien avec du contenu interactif AAA. Si vous avez une passion pour la création d'expériences immersives à la fine pointe de la technologie VR, AR et digitale, joignez notre équipe.

Nous adorons développer de nouvelles technologies, explorer de nouvelles techniques narratives et tester des nouveaux modes d'interaction. Notre objectif est de pousser le potentiel du médium sur les plateformes présentes et futures.

L’artiste technique s’assure de l’intégration artistique dans le moteur sans sacrifier la vision créative du projet. Le candidat idéal travaillera de manière proactive avec le chef CG et le chef programmeur pour rechercher et développer de nouvelles techniques dans le moteur pour maximiser la qualité visuelle tout en restant à l’intérieur des limites techniques. Nous cherchons quelqu’un qui a un excellent sens du travail d’équipe tout en possédant des connaissances étendues, autant au niveau technique qu’artistique. Il doit aussi être passionné par la création d’expériences VR uniques.

Responsabilités:

L’artiste technique est responsable de maintenir l’intégration artistique dans l’engin sans diminuer la direction créative et sans dépasser les contraintes techniques. Les responsabilités incluent mais ne sont pas limitées à:

  • Créer les matériels et shaders pour les éléments dans le moteur
  • Développer des systèmes de lumières et régler les problèmes qui y sont liés
  • Concevoir les VFX et systèmes de particules dans le moteur
  • Optimiser le contenu pour obtenir des gains en mémoire et performance, sans impacter la qualité visuelle
  • Définir et maintenir les processus d’intégration artistique et les standards de production.
  • Collaborer avec les programmeurs pour développer et tester les nouvelles fonctionnalités visuelles

Pré-requis:

  • Expérience avec les engins Unreal Engine 4 et Unity et leurs fonctionnalités de gestion de scène et d’éléments
  • Excellente compréhension des différentes techniques d’éclairage
  • Capacité de créer des matériaux performants et fidèles à la direction artistique
  • Bonne connaissance en composition et optimisation de scènes
  • Expérience avec les techniques de post-processing et leurs spécificités
  • Pensée créative pour surmonter les différents défis techniques qui seront rencontrés

Atouts

  • Connaissance avancée de Unreal Blueprint et Unity Scripting
  • Connaissance avancée de Maya
  • Expérience approfondie en animation et squelettage et leurs contraintes techniques
  • Bonne connaissance des logiciels de création de contenu tels que Photoshop, Zbrush/Mudbox, Houdini, Substance Painter/Designer
  • Expérience en création de contenu AR/VR
  • Expérience en programmation de shaders
  • Talents de programmation avec MEL, Python, C#, Javascript ou C++




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